Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
koder

Wpływ prywatnych inicjatyw hostingowych na rynek

Polecane posty

Witam,

 

Ostatnio w polsce jak grzyby po deszczu powstają "firmy" hostingowe składające się z jednej osoby+dedyka na zachodzie.

 

Można wyróżnić kilka wspólnych cech:

* mikroceny,

* brak zaplecza ludzkiego,

* często brak jakichkolwiek informacji o zapleczu "firmy",

* często nie jest to nawet firma (dlatego cudzysłów)

 

Każdy na pewno zdaje sobie sprawę z tego, że "firma" taka liczy na szybkie nabicie kasy rocznymi abonamentami, które ma zwrócić kosz serwera. Nie jest również tajemnicą fakt, że taka "jednoosobowa" działalność konkuruje z poważnymi firmami jedynie ceną.

 

Nie jest też w końcu dla nikogo zaskoczeniem, że zdarzają się "zniknięcia" w momencie przeholowania z overselingiem usług.

 

Dlatego nie o tym chciałem rozmawiać. Interesuje mnie za to kwestia, jak takie inicjatywy odbijają się na rynku.

 

Maksymalnie zaniżone ceny stanowią konkurencję, którą przebić mogą tylko nieliczne poważne firmy - chociaż z tego powodu, że zasoby wykorzystywane w hostingu kosztują (faktycznie - im się więcej zużywa, tym mniej), ale utrzymanie personelu nadzorującego cały interes również.

Można więc oczekiwać powolnej migracji do "tańszych" odpowiedników.

 

Z drugiej strony, "pad" takiej "firmy" pozostawia często kilkuset klientów którzy na gwałt potrzebują solidnego hostingu - i często nauczeni doświadczeniem mogą zapłacić więcej za pewność, że historia się nie powtórzy.

 

Mamy więc dwa sprzeczne ze sobą trędy i szczerze powiedziawszy trudno mi określić, czy masowe powstawianie i padanie takich "firm" odbije się pozytywnie, czy negatywnie na rynku. Co sądzicie na ten temat? Czy może ktoś ma może doświadczenia jak to się odbiło na rynku w krajach, gdzie "interes na hostingu" robi się dłużej niż w Polsce?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie patrzac na to koniecznie z punktu widzenia rynku uslug hostingowych, mozna wysunac wniosek, ze w koncu klienci naucza sie, ze to co jest tanie nigdy nie jest dobre (byc moze generalizuje, ale tak jest w 95% przypadkow).

 

Podobna sytuacja 'psucia rynku' ma miejsce w dzialce potocznie zwanej 'webdesignem'. Miernej jakosci wykonawcy przescigaja sie w obnizaniu cen uslug, a efekty ich pracy pozostawiaja wiele do zyczenia. Sam (z autopsji) znam kilka przypadkow, w ktorych taniutki wykonawca po miesiacu 'pracy' powiedzial: 'przepraszam, ale nie umiem tego zrobic'. Zdajecie sobie pewnie sprawe, ze dla kazdej firmy 'czas to pieniadz'. Pomijam tu fakt, ze taki wykonawca bezczelnie inkasuje zaplate za to, co juz zrobil (a co nie nadaje sie kompletnie do niczego). A potem jest placz, zgrzytanie zebow i blagalne prosby 'zrob cos Pan z tym'...

 

Wracajac do 'firm' hostingowych. 95% z nich to (jak juz napisales) firmy-krzaki na zachodnich resellerach. Nie zalapia nigdy zadnego powaznego klienta, a to, co u siebie trzymaja, to z reguly dzieciaki ciagnace kase od rodzicow. Serwisy tych dzieciakow rzadko przynosza zyski, a poniewaz nie sa z reguly niczym oryginalnym, wiec z czasem po prostu znikaja z sieci. I klient sie traci. Konsekwencja tego oraz zlego 'biznesplanu' (ciekawe, czy tacy 'providerzy' wiedza w ogole, co to jest) jest upadek 'firmy hostingowej'. Porzadni klienci sa wkurzeni, bo stracili pieniadze, a czesto rowniez dane. Ale o tym juz napisales... ;)

 

I teraz moje skromne podsumowanie. Im wiecej bedzie powstawac takich firm-krzakow, im wiecej z nich bedzie (naturalna koleja rzeczy) upadac, tym wiecej klientow bedzie kierowalo sie w strone porzadnych providerow, posiadajacych doswiadczenie, zaplecze techniczne i ludzkie, ale rowniez wyzsze ceny. Byc moze zalew tanich ofert spowoduje obnizenie cen u tych 'prawdziwych' uslugodawcow, ale na pewno nie spowoduje masowej 'migracji' klientow. ;)

Podsumowujac - te 'firmy-krzaki' moga miec (paradoksalnie) dobry wplyw na rynek uslug hostingowych, a przede wszystkim na sposob analizowania oplacalnosci danej oferty przez klientow oraz na wyrobienie u nich swiadomosci, ze 'hosting hostingowi nie rowny'.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja szczerze mowiac nie wiem... Z jednej strony wiele osob nauczylo sie juz, ze nie ma co szukac taniego hostingu z byle jakiego zrodla, dzieki czemu biora tam, gdzie sprawdzone. Z drugiej sa osoby, ktore po raz wtory pakuja sie w jakis badziew i szkoda mi takich ;-)

 

Wydaje mi sie, ze dzieki temu np. e9.pl odczuwa sukcesywny, powolny, aczkolwiek staly przyplyw klientow zniecheconych kolejnymi krzakami.

 

Ta moda na "sprzedawanie hostingu" nie przeminie tak szybko, psuje rynek, chociaz moglaby byc dobrze wykorzystana przez wieksze firmy. Czasem paradoksalnie firma narzeka na konkurencje, sprzedajac przy tym po zanizonych cenach konta resellerskie ;]

 

Uwazam ze moznaby pokierowac odpowiednio dzieciakami z hostingiem tak, aby korzysci byly obopolne, ale poki co nikt w tym kierunku nic konkretnego nie zrobil ;-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No to teraz moja kolej. Moim zdaniem im wieksza konkurencja wsrod 'providerow' tym wieksze zyski providerow. Ladnie brzmi, nie?! :) Juz tlumacze o co chodzi. Ciagle obcinanie cen, overselling i duzo niekontrolowanych serwisow = szybki koniec 'providera'. A co za tym idzie. Nowi klienci dla solidnej firmy. Ktos wydal na webdesign, stracil kase na hosting to mowi. Zaraz zaraz - kupie cos lepszego, drozszego i pewnego to sytuacja sie nie powtorzy - i chyba ma racje...

 

Tak to moim zdaniem wyglada. Widze po sobie ;) Teraz mam konta w tu padaja dwa linki dobrych firm jedna to NN a druga 2BYĆ czy jakoś tak :) - to juz dobry i solidny provider. Ceny oczywiscie odpowiednio wyzsze niz u 'providera'

 

// Edit by Admin :)

// Kogo kopnąć w zadek...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że jest taka możliwość, sam o tym pisałem przecież :-)

 

Jednak jest jeszcze możliwość, że klienci będą przeskakiwać "z krzaka na krzak". Wtedy też może dojść do sytuacji, gdy rację bytu będą miały tylko nieliczne firmy o ugruntowanej pozycji - oraz właśnie takie "krzaki".

 

Jest to jednak tylko hipoteza, bez jakiegokolwiek poparcia w faktach - i mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. :-)

 

@ece:

Masz jakąś propozycję, jak takie "pokierowanie" mogło by wyglądać? Bo pomysł mnie zaintrygował.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok, to jeszcze raz...

1) rywalizacja wycina konkurencje - reklama, ciecia kosztow, ciecia cen itd. Spada jakosc uslug - U WSZYSTKICH! W koncu wykrusza sie klienci...

 

2) firmy pokroju Home, Netnova, 2be i inne tego typu nie rywalizuja ze soba. To tak jak rywalizacja Polskiej reprezentacji pilkarskiej, z Brazylia... One nie patrza na to, czy w top100 jest kolejny 'provider'. One walcza tylko miedzy soba. I te szybko ze sceny nie znikną.

 

Podsumowujac. Inny jest target providerow, a inny - zdecydowanie mniej zamozny jest target 'providerow'. I dopoki ceny u providerow sie nie obniza, doputy firmy krzak beda powstawac. Takie zycie...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
@ece:

Masz jakąś propozycję, jak takie "pokierowanie" mogło by wyglądać? Bo pomysł mnie zaintrygował.

Mam ;]

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Moje dwa grosze.

 

Ece mądrze napisał: "Z jednej strony wiele osob nauczylo sie juz, ze nie ma co szukac taniego hostingu z byle jakiego zrodla, dzieki czemu biora tam, gdzie sprawdzone. Z drugiej sa osoby, ktore po raz wtory pakuja sie w jakis badziew i szkoda mi takich"

 

I istotnie tak jest. Zauważcie przeciez wszyscy, co zostało juz zresztą niejednokrotnie tutaj napisane, że w istocie o ile jeszcze pare, paręnaście miesięcy temu był "owczy pęd" na tanie serwery, obecnie coraz częściej w odpowiedzi na oferty "tanich, superserwerów" odpowiedzi są w stylu "tanie nie znaczy dobre". Ludzie się uczą, rynek sie uczy i faktycznie, serwery resellerów wykupowac będą wkrotce tylko ludzie młodzi, dzieci i licealiści, ktorych po prostu nie stać na droższy hosting.

 

Moim zdaniem rynek z czasem pozbędzie sie owych tanich "providerów". Spójrzmy przeciez na przykład na TVMarkety. Kiedyś było ich zatrzęsienie, ludzie kupowali na potęgę. Teraz nie jest tak prosto dając tylko kubek BigBrothera :) do zestawu "supertanichsuperostrych noży", sprzedac je. Padło również wiele firm podrabiajacych okreslone marki czy usługi, idących także na cenę. Ludzie kupuja czesto droższe ale przez to pewniejsze usługi.

 

Oczywiście, ma to skutek rownież w bogaceniu się społeczeństwa, przynajmniej tej jego częsci, ktora jest po stronie bogacych się (bo o dysproporacjach finansowych w naszym kraku wszyscy wiemy), ale również z nauki ludzi co do tanich produktów i uslug.

 

A czy cały rynek na skutek dzieciakow obnizy ceny? Nie sądzę. Trzeba tylko zdać sobie sprawę, że dla firm inwestujacych w hosting Klientem jest głównie firma, dla dzieciakow - inne dzieciaki. Inny target.

 

Miłego dnia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

TV shop-y to zły przykład, bo wbrew pozorom klienci na tego typu usługi i towary byli, są i będą (jest przecież coś takiego jak mango tv czy coś... tv shop 24h na dobę)

 

boom na tanich providerów wynikł z boom-u na Internet -> kilka lat temu liczba użytkowników polskiego odcinka globalnej Sieci wzrosła bardzo gwałtownie na co większość isp - dostawców hostingu zareagowała wprowadzeniem limitów transferu (szok dla klientów) - stąd już tylko krok do tanich serwerów w usa i powstających jak grzyby po deszczu "hostingów"

 

tani nie znaczy zły - jest kilku usługodawców działających dłużej niż rok czy dwa i mających oryginalne, nie powstałe na bazie szabonów strony (dla mnie jako klienta to bardzo ważne, nie tylko dlatego, że szablony w stylu templatemonster już się wszystkim przejadły - strona na szablonie świadczy o tym, że polityka firmy to coś w stylu "earn money fast") , którym można w pewnym zakresie zaufać...

 

czy rynek obniży ceny na skutek dzieciaków? jeśli rynek = stare ramole, to zapewne nie, bo oni wolą ssać kasę od bogatych klientów oraz podobnych im zgrzybiałych bubków, którzy nie mają o niczym pojęcia i siedzą cicho, dzięki czemu ramole nie musza się zbytnio wysilać

dzieciaki które świadczą usługi dzieciakom wbrew pozorom mogą mieć duży wpływ na rynek, bo dzieciaki po obu stronach mogą szybko zgrzybieć i stać się ramolami... dzieciaki z dedykiem na zachodzie mogę być nawet bardziej pewne od ramoli w Polsce, bo z ramolami bardzo ciężko jest się dogadać w sprawach, które wymagają od nich ruszenia tyłka a nie tylko ssania kaski... nie twierdzę oczywiście, że wszystkie ramole się tym cechują, ale z moich doświadczeń wynika, że większość niestety tak (szczególnie jeśli pracują w zramolałej firmie)

 

P.S. BartłomiejJ: mógłbyś mi wytłumaczyć o co biega w sloganie reklamowanej przez Ciebie w stopce firmy - "Liczą się sprawdzone rozwiązania"? Chodzi o nie uaktualnianie oprogramowania (ncsa httpd?), historyczny sprzęt (pentium z bugiem) a może o zramolałego admina? Śmiesznie brzmią takie hasła promujące działalność istniejącą zaledwie kilka miesięcy (mam na myślę 2be.pl).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
czy rynek obniży ceny na skutek dzieciaków? jeśli rynek = stare ramole, to zapewne nie, bo oni wolą ssać kasę od bogatych klientów oraz podobnych im zgrzybiałych bubków, którzy nie mają o niczym pojęcia i siedzą cicho, dzięki czemu ramole nie musza się zbytnio wysilać

dzieciaki które świadczą usługi dzieciakom wbrew pozorom mogą mieć duży wpływ na rynek, bo dzieciaki po obu stronach mogą szybko zgrzybieć i stać się ramolami... dzieciaki z dedykiem na zachodzie mogę być nawet bardziej pewne od ramoli w Polsce, bo z ramolami bardzo ciężko jest się dogadać w sprawach, które wymagają od nich ruszenia tyłka a nie tylko ssania kaski... nie twierdzę oczywiście, że wszystkie ramole się tym cechują, ale z moich doświadczeń wynika, że większość niestety tak (szczególnie jeśli pracują w zramolałej firmie)

 

pozmu dobrze gada. Prawda jest taka, że jak ktoś ma chociaż trochę pojęcie o hostingu to zamiast home.pl wybierze coś o wiele tańszego (co nie znaczy, że gorszego) jak np (nie reklamując nikogo) ehost.pl. Dodatkowo z taki adminem od ehost.pl o wiele łatwiej sie dogadać i jest on o wiele bardziej elestyczny niż jakaś kobitka na infolini w home.pl, ktora nie moze o niczym sama zadecydować. Nie może np dorzucić 2GB tranferu, tylko karze zdublować konto (czyli zamiasta 10zł jak u jakiegoś tąńszego providera, zapłącić 900zł).

 

Wiadomo jest, że w bardzo dużej firme to nie prezes dycyduje o wyborze hostingodawcy (bo co go to obchodzi, strona ma działać i tyle) tylko jakiś informatyk. A ten informatyk się już trohce zna w temacie, wieć woli coś bardziej elestycznego i bezpośredni kontakt z adminem niż z jakąs babką na infolini.

 

To jest przykład dla dużych firm, które to są głownymi klientami firm typu home.pl

 

W przypadku firm małych i stron prywatnych jeszcze więcej ludzi będzi odchodzić do tańszych (nie znaczy gorszych) hostingodawców, bo oni liczą się już kasą. Nie mówie tu o hostingu za 2zł, który powstał przed 5 minutami, ale o sprawdzonych, tanich ISP.

 

Taka jest właśnie moja wizja przyszłosci w tej dziedzine :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Hi!

 

@jazda Po czesci zgodze sie z twoja wizja :)

 

Prosze sprawdzic w top100.pl liczbe nowych domen w ostatnim roku, w czterech najwiekszych ( moim zdaniem ) firmach

 

home.pl +7681

NetArt +6299

KEI Provider +2822

Onet.pl +4888

 

Prosze te liczby porownac z liczba nowych domen w malych firmach. Prosze rowniez zastanowic sie, ktora z tych firm najwiecej inwestuje w reklame.

 

Co z tego mozna wywnioskowac? Tylko reklama w mediach "offline" czyli magazyny komputerowe czy inne, przynosza nowych klientow. Moim zdaniem wszystkie male firmy bez inwestycji w reklame nie moga i nie bede w przyszlosci konkurowac z tymi wielkimi, nawet jesli ceny beda tak niskie. Bo nie ceny sa wazne, ale fakt, ze potencjalny klient ciebie znajdzie.

 

Wiekszosc potencjalnych klientow nie zna nawet top100.pl nie mowiac juz o takich serwisach jak webhostingtalk.pl czy webhelp.pl, gdzie mozna znalezc opinie, jak rowniez oferte malych przedsiebiorstw. Potencjalni firmowi klienci jesli potrzebuja hosting to zakupuja np. "Komputer Swiat" lub inne magazyny biznesowe i szukaja reklamy firm oferujacych hosting.

 

I co z tego ze ehost.pl jest jak to niektorzy pisza "elastyczny", i co z tego ze nasza oferta jest bardzo tania i jakosciowo wcale nie rozni sie od home.pl. Przez Internet mozna przedstawic swoja oferte maksymalnie okolo 1% potencjalnym klientom. Z tego powodu kazda mala firma nie osiagnie takiego sukcesu jak np. home.pl Nalezy inwestowac w reklame.

 

Ostatnio mialem rozmowy z Niemiecka firma, 5-ta co do wielkosci w Niemczech na temat wejscia na rynek hostingowy w Polsce.

Dowiedzialem sie ze ta firma wydaje miesiecznie na reklame w Niemczech ponad 60.000 Euro !!!! Rocznie wychodzi 720.000 Euro. Ten fakt daje duzo do myslenia. :D

 

Wyobrazcie sobie, ze ta firma inwestuje powiedzmy 25% wydatkow na reklame w Polsce, oznacza to okolo 15.000 Euro miesiecznie! Wyobrazcie sobie ze ta firma oferuje uslugi po cenach malych firm w Polsce czyli za grosze.

 

A na koniec wyobrazcie sobie twarze prezesow, dyrektow itd. czterech najwiekszych firm w Polsce, przy ogladaniu wlasnej reklamy gdy znajduja reklame firmy z Niemiec :)

 

Nie bede wiecej tajemnic tutaj publikowal, ale wierze ze juz w przyszlym roku na rynku hostingu dojdzie do rewolucji.

Czy e9.pl bedzie glownym aktorem ??? ...hmm ... zobaczymy :)

 

Gruss

tomasz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
P.S. BartłomiejJ: mógłbyś mi wytłumaczyć o co biega w sloganie reklamowanej przez Ciebie w stopce firmy - "Liczą się sprawdzone rozwiązania"? Chodzi o nie uaktualnianie oprogramowania (ncsa httpd?), historyczny sprzęt (pentium z bugiem) a może o zramolałego admina? Śmiesznie brzmią takie hasła promujące działalność istniejącą zaledwie kilka miesięcy (mam na myślę 2be.pl).

Hehe... Znasz firme BeeProvider?! To to jest jej wspolzalozyciel. Teraz ma nowa markę. Zobacz pozycje Bee w top100. Wtedy zrozumiesz to haslo. (panel administracyjny w 2be i BeeP. jest podobny - chyba to samo autorstwo...)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

W kwestii reklamy offline - dużo racji, tylko pytanie czy ona aby faktycznie jest taka skuteczna w Polsce? Ostatnio czytałem dyskusję na forum (bodaj merytorium.pl) gdzie jeden z uczestników podawał przykład reklamy hostingu, dośc drogiej (bo i takie są ceny - odsyłam do czasopisma Press, gdzie podają ceny reklam w prasie), na którą zdecydował się w jednym z czasopism komputerowych. Idealny target, duży nakład i ... niestety kompletne klapa. W dyskusji padły próby wyjaśnienia tego faktem niechęci czytelników do zapamietywania a nastepnie wpisywania adresu z reklamy w wyszukiwarki. Czy słuszenie? Nie wiem, a zważywszy na post tomasza.b, wydaje się, że być może jednak wina tkwiła w treści reklamy.... Być może.

 

I jeszcze dodam. Przykład z tvmarketami oczywiście nie miał na celu wskazywać, że one upadły, czy zakonczyly agresywna reklame, ale ze mimo wszystko jest ich mniej w telewizji, co jednak jakąś przyczynę ma. Pokładam nadzieję w naszym społeczeństwie, które zawiodło się na tych produktach, ale naturalnie mogę się mylić.

 

Pozdrawiam

Bartek

 

ps. Pozmu, w istocie stworzyłem BeeProvider, a jego wysoka pozycja w top100, jaką udało nam się wywalczyć ciężką pracą, również nad stworzeniem atrakcyjnego autorskiego oprogramowania, świadczy, że stosowane w nim i obecnie w 2be.pl rozwiązania sprawdziły się. Co zaś do oprogramowania i admina - o to akurat nie obawiam się. Jednym z Administratorów 2be.pl jest Arkadiusz Miśkiewicz (osoby znające PLD Linuxa i czytające prasę specjalistyczna gdzie czesto jest cytowany, wiedzą kto zacz), ktory nie tylko niemal codziennie aktualizuje oprogramowanie na serwerach, ale i dba o jego stabilność oraz poprawne działanie. Współpracuję z nim już 3 rok i nie zauważyłem oznak zramolenia, choć... kto wie :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

Zaloguj się, aby obserwować  

×