Skocz do zawartości
Aleksander P.

Używane dyski w serwerze

Polecane posty

Witajcie,

 

chciałbym dowiedzieć się jak wyglądają praktyki w zakresie montażu i testów używanych dysków dla nowych zamówień. Czy jeśli zamawiam nowy serwer z 4 dyskami, a każdy z nich ma ponad rok pracy, a jeden błędy Offline_Uncorrectable to wszystko jest OK?

 

Czy Sprint Data Center i Atman mają jakieś zdanie na ten temat?

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

jeśli zamawiasz nowy serwer ze sklepu to owszem możesz oczekiwać nowych dysków, jeśli natomiast dzierżawisz maszynę w tanim datacenter, to możesz trafić i na dyski, które na liczniku mają po 30 tys godzin... taki z błędami czy relokowanymi sektorami oczywiście kwalifikuje się do wymiany

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość patrys

Godzin może być dowolna ilość chyba, że jest inny zapis w umowie, w przypadku Atman i Sprint coś takiego nie występuje.

W przypadku Offline_Uncorrectable należało by wymienić dysk, bo siada w nim mechanika i raczej żadna z powyższych serwerowni nie będzie robić problemów.

W przypadku każdych serwerów czy to dedykowanych czy kolokowanych podstawa to sprawny monitoring dysków i macierzy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zawsze możesz zażyczyć sobie nowe dyski twarde. Co nie gwarantuje tego, że one nie ulegną awarii, ale przynajmniej w przypadku SSD unikniesz uzyskania "wyeksploatowanych zapisami".

 

Ważniejszą kwestią czy dyski ma rok czy 1 m-c jest kwestia rodzaju dysków niezależnie czy to dysk talerzowy czy SSD ważne abyś wiedział co kupujesz i do czego Np WD http://www.wdc.com/pl/products/catalog/ jest kilka lini , które różnią się nie tylko ceną ...

 

Jeszcze bardziej jest to istotne przy SSD. Warto porównywać parametry takie jak DWPD http://www.storagesearch.com/dwpd.html czy np. dyski mają kondensatory dla ochrony danych.

 

Generalnie unikałbym dysków klasy "desktop" i "laptop" w serwerach.

 

Proponuje też jak to napisano powyżej , monitorować stan dysków i samego RAID - to podstawa.

Edytowano przez krzysztofgda (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jako gość z SDC (nie piszę jako firma!) oraz doświadczenie powiem tak:

 

im później tym nowe dyski gorszej jakości, dotyczy to się każdego producenta z którym mam do czynienia (WD, HGST, seagate (tu norma), Samsung, Intel). Przewinęło mi się przez łapy chyba z 10000 dysków z różnych dat produkcji w latach 2011-2016 - te same serie.

Bardzo często klienci proszą o nowe dyski w serwerach, moim zdaniem nie koniecznie to jest mądra decyzja. Śmiem twierdzić, że dyski są jak żarówki wolframowe, odpalone raz i nie wyłączane będą służyć długo.

Należy przyjać, że dysk to element mechaniczny który może ulec uszkodzeniu nawet w trakcie 1 startu. Dlatego stosuje się raid.

 

Nie jeden już się na tym sparzył jak mu padły dwa dyski nowe praktycznie w tym samym czasie (akurat trafiło się na czarną serię samsungów) - no ale klient nasz Pan mimo tego, że odradzane było ;) Staramy się montować dyski z różnych okresów, różnych dostaw oraz part numberów (określające taśmę produkcyjną - nie idzie ze smartów wyczytać).

 

Naturalnie jakiekolwiek wartości w smart oznaczone jako błędy poważne (typu realokowane, pending itp) powyżej zera bezapelacyjnie klasyfikują dysk do wymiany.

 

Procedury z jakimi mam do czynienia zakładają kilkukrotne testy dysków (między innymi, w trakcie składania maszyny, w trakcie reinstralacji maszyny )

 

Dodatkowo wymieniamy klientom dyski nawet jak to nie koniecznie jest potrzebne. (smarty nie są niepokojące lub "ten typ tak ma" - samsung na podstawie oficjalnego stanowiska Samsung Polska). Kwestia wytworzenia ticketu w supporcie.

 

Dlaczego nikt nie narzeka jak dostanie zjechany dysk w OVH?

 

I czy tanie czy drogie DC raczej nikt nie odważy się otwarcie pisać NOWE DYSKI, szczególnie jak serwery są bez zobowiązań w postaci umowy a klienci mają tendencję do machania maszynami, tworzenia rezygnacji tylko po to by wziąć sobie nowy serwer (inną maszynę o dokładnie tej samej specyfikacji) od tak dla zasady ;- ).

Tutaj mamy chyba do czynienia z serwerem dostępnym w 5 minut (nie indywidualnym)

 

Należy doliczyć też start serwera - nawet nowe jednostki potrafią się popsuć na start ;-)

 

@Aleksander P. Jak coś zapraszam na PW - zawalczę w Twojej sprawie ;-)

 

Edytowano przez JakubC (zobacz historię edycji)
  • Upvote 3

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość patrys
Dlaczego nikt nie narzeka jak dostanie zjechany dysk w OVH?

 

Jaki jest problem w OVH ?

 

Wymiany robią 24/7, często gęsto w nowych serwerach są nowe dyski no i wszystkie aktualnie to serie serwerowe ( aktualnie montują HGST 7K4000 SATA i Intel S3510 SSD ).

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wszystko w dużej mierze zależy zarówno od losowości w postaci serii, producenta, typu, ale i również rzeczywistego wykorzystania tego dysku.

 

BARDZO często dysk, który ma przepracowany już jakiś czas okazuje się dużo stabilniejszy niż całkowicie nowy, i każdy Ci to powie. Kwestia jest taka, że to jest pewnego rodzaju generalizacja i opieranie się o statystyki - każdy powinien we własnym zakresie co jakiś czas sprawdzać SMARTa i informować firmę o swoich obawach - jeśli odczyty są niepokojące to żadna szanująca się firma (a nawet masówka taka jak OVH) nie będzie Ci robić problemów i na siłę czekać aż będzie za późno - sprawdzą, stwierdzą że masz rację i wymienią. Im też jest na rękę zrobić to zanim usługa padnie, a klient się wkurzy, niż ryzykować.

 

Nigdy nie sugeruj się ilością przepracowanych godzin:

 5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   005    Pre-fail  Always       -       0
 7 Seek_Error_Rate         0x000b   100   100   067    Pre-fail  Always       -       0
 9 Power_On_Hours          0x0012   097   097   000    Old_age   Always       -       26390

Mam do tego dysku większe zaufanie niż do jakiejkolwiek "nówki" ;).

Edytowano przez Archi (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×